Forløbet for damplokomotiv 01 013 på vedligeholdelsesværksted (RAW - Reichsbahn-Ausbesserungswerk)
1 dag
(kl. 10):
Lokomotivet ankommer, som regel ved egen kraft, og indskrives på RAW. Mens lokomotivet afkøler, gennemgåes det for evetuelle skader, og disse noteres i lokomotivets papirer. Tenderen frakobles.
2. dag
(6:30 til 9:00):
Rengøring af lokomotivet (sprøjtning med varmt vand). - Rengøring af brand- og røgkammeret. - Aftapning af kedelvand.
(Kl. 10:00):
Lokomotivet køres til værkstedet.
3. dag
(Kl. 7:00):
Demontering I: Lokomotivet løftes fra akslerne og anbringes på et rullestativ (se følgende billeder).
Fittings og dele demonteres og leveres til specialværkstedet for afkogning (afsyring). - Små dele (balanceringshåndtag, bremsedele mv.) anbringes i jernkurve, der dyppes ned i karrene, sammen med det materiale der skal rengøres.
3. dag
(Kl. 14:00):
Demontering II. Kedlen løftes fra rammen og føres til kedelsmeden. - Rammen kommer på målestand.
Bearbejdning af kedlen i kedelmaskinen (borestativ). Udskiftning af utætte bolte og nitter. Udskiftning af varme- og røgrør.
Efter hver udvendig og indvendig undersøgelse samt efter hver omfattende reparation udføres en vandtryksprøve (med koldt vand), hvor kedlen kontrolleres ved forhøjet kedeltryk for lækager og mulige ændringer i form. Vandtryksprøven efterfølges af en damptryktest, hvor kedlen belastes på samme måde som når den er i drift.
4. og 5. dag:
Montering I. Måling og bearbejdning af rammen (på højre side af cylinderen hænger målearket)
5. dag
(Kl. 16:00):
Udbedring af kedelbeklædning.
6-8 dag
Start af montering II
Førerhus, pumper, små og store rør, forvarmer monteres, samt indvendig kontrol.
8. dag
(Kl. 11:00):
Start af montering III.
Lokomotivet placeres på akslerne.
9. dag
(Kl 14:00):
Start af montering IV.
10. dag
(Kl. 16:30):
Dampstemplerne med glidere og krydshoveder er tilpasset, træk- og koblingsstænger monteret, vindafledere påsat. Lokomotivet køres til opvarmningsremisen og den renoverede tender tilkobles.
11. Dag
(Kl. 6:00):
Opvarmning af lokomotiv til indeksering. Montering af indekseringsenheder.
(Kl. 11:00):
Indeksering af lokomotivet.
(Kl. 13:00):
Ubelastet testkørsel, udbedring af mindre fejl.
(kl. 16:00):
Lokomotivet forlod udbedret værkstedet, for at foretage en testkørsel med last.
Kilde:
Peter Kühne (Hrsg.). Erhaltungswirtschaft bei der Deutschen Reichsbahn.
Verkehrswissenschaftliche Lehrmittelanstalt m.b.H. bei der Deutschen Reichsbahn, Berlin 1933