BR 52 - Die Kriegslok

 

Lad os være ærlige, under anden verdenskrig frembragte tyskerne nogle underlige ting når det kom til designet. Uanset om vi snakker miltære køretøjer eller flyvemaskiner, må det siges at der blev eksperimenteret på højt plan, og man kan ikke påstå at det altid gik lige godt. 

Et design stikker dog ud. Et design, der ikke blot viste sig at være godt design teknologisk, men som også langt overgik alle forventninger i forhold til levetid.

Dette design er BR 52, bedre kendt som "Die Kriegslok". 

"Die Kriegslok" fotograferet i 1981

 "Die Kriegslok", var et kraftfuldt, men stadig simpelt design for et lokomotiv. Med sine 10 trækkende hjul, og en samlet trækkraft på omkring 1598 hk, var disse lokomotiver svaret på mange af tysklands transportproblemer.

Klasse 52 var en radikalt simplificeret version af klasse 50 lokomotivet der blev bygget fra 1938-1942. Det noget mere simple design, blev lavet for at reducere produktionstiden, og de færdigheder der var nødvendige for at bygge en maskine af denne type, og var et udtryk for krigstidens mangel på råvarer. Yderligere designændringer gav en bedre beskyttelse mod de kolde vintre som man oplevede på østfronten. Mellem 1942 og slutningen af krigen i maj 1945, blev der bygget mere end 6300 lokomotiver i klasse 52. 

Die Kriegslok var et unikum, for at forenkle konstruktionen blev motorerne bygget næsten udelukkende ved brug af stål - brugen af dyrere ikke-jernholdige metaller faldt i lyset af lokomotivernes forventede levetid. En levetid på kun fem år.

At bygge et lokomotiv af den kaliber, med en forventet levetid på kun 5 år kan lyde overraskende, men husk på der var krig, og tyskerne forventede at krigen ville fortsætte en rum tid endnu. Dette betød at lokomotiverne sansynligvis ville blive presset til det yderste og lidt længere, samt blive udsat for de allieredes bombetogter. Så istedet for at bygge lokomotiver der kunne holde 10, 20 eller flere år, valgte de tyske jernbaner en mere simpel løsning.

 

Detaljer taget fra en tysk rapport:

"Careful consideration has been given in the design of the class "52" locomotive to economy in man-hours required for its construction. After comparing various reports, it is estimated that a class "52" locomotive can be built in 24,000 man-hours, representing a building period of about 10 weeks, as against 30,000 man-hours for class "50" and 60,000 man-hours for class "44." The economy of 6,000 man-hours is an estimate based on the prototype model, and not a figure based on actual experience. The 24,000 man-hour figure might possibly be attained in the largest and best-equipped plants, but it is practically certain that well over 30.000 man-hours will be required in many of the smaller European plants.

Reports claim a reduction in machining time of a cylinder block of from 28 to 4 hours, and it is claimed that a further reduction to 1 hour will be attained upon completion of a special machine. A highly specialized tool for machining locomotive cylinders would be very costly to build, and it is doubtful whether the German machine-tool industry is now in a position to accept orders for such a machine. If such tools were manufactured, only a limited number of plants could be equipped with them. Due to the transport difficulties involved, the machined cylinders would hardly be shipped to factories distributed throughout Europe. Too much weight need not be attached to actual figures given; however, they show that every attempt is being made to economize in labor and speed up production."

10 uger... De kunne producere et nyt lokomotiv på bare 10 uger. 

10 uger ser ud til at være meget lang tid, men hvis man lige stopper op et øjeblik og overvejer at dette blev gjort i krigstid, og i en tid hvor Vulcan (et britisk lokomotivfirma) brugte mellem seks måneder og et år på at producere et nyt lokomotiv... så er det svært IKKE at se tilbage på BR52 og blive en smule imponeret. Ironisk nok, mens tysk tankproduktion gik den anden vej, med et større tidsforbrug på hvert køretøj, gik de tyske jernbaner den modsatte vej, med masseproduktion og standardisering.

BR52 fortsatte i drift efter krigen, og som et testamente over hvor velkonstruerede de var, er det simple faktum at den sidste BR52 blev taget ud af drift på hovedlinjerne i 1990. 45 år efter at krigen sluttede, fik et lokomotiv der havde en estimeret levetid på 5 år, lov til at arbejde videre.

BR 52 i dobbelt traction (Youtube video)

Pin It