Klasse V 160 (fra 1968: Klasse 216) er et diesel-hydraulisk lokomotiv bygget til DB. Dette er den første variant af V 160-familien, som blev projiceret i efterkrigsprogrammet for de tyske føderale jernbaner som et enkeltmotoret stort diesellokomotiv til mellemsvær strækningstjeneste.

Gennem tiden blev der produceret mere end 800 enheder, i de forskellige modelvarianter 210, 215, 216, 217, 218 og 219. Gennem ombygninger skabte DB AG senere klasse 225 og 226.

Prototyperne V 160 001 - V 160 009 samt V 160 010 (enlig produktion, skrottet) afviger optisk fra produktionsmodellen V 160 011 - BR 216 224.

Serie 226
I 2003 flyttede rutetjenesten nogle køretøjer, der ikke længere var nødvendige til strækningstjeneste, over til DB Reise & Touristik som ICE 3 hjælpelokomotiv. Til dette formål blev dampgeneratorerne til togopvarmning erstattet af Webasto-forvarmere og tilsvarende ballastvægt ved DB-anlægget i Bremen. Derudover blev der installeret Scharffenberg-koblinger. De således ombyggede maskiner 216 096, 130, 131, 135, 146, 154 og 156 blev kørt ved DB AG som 226-serien.

Forseriemaskinerne blev pensioneret fra 1978 til 1984. Fra 1993 blev seriemaskinerne i højere grad pensioneret. I begyndelsen af ​​februar 2004 blev de sidste fem maskiner også lukket ned.

farver
De første maskiner i klasse V 160 / 216 blev leveret i Altrot. I 1975 så de første lokomotiver i den nye Ozeanblau/Beige bemaling dagens lys. I slutningen af 1987 fulgte det Orientrøde farveskema, og endelig til sidst betriebsrot, som blev farven på både DB AG og DB Cargo's maskiner.

V 160 001 - V 160 010 (Forserie)
V 160 011 - V 160 155 
216 156 - 216 224 leveret direkte som BR 216

Ændringen fra V 160 til 216 skyldtes at DB i 1968 besluttede at ændre lokomotiv numrene, således at disse kunne benyttes i computersystemer, hvilket betød at de kun måtte bestå af tal, og ikke som hidtil både bogstaver og tal.

 

 

 

Pin It